læs de seneste nyheder om aab

Fra isen til græsset: Thomas Thomsen om nøglen til succes

14. august 2023

Fra isen til græsset: Thomas Thomsen om nøglen til succes

14. august 2023

Kampagneleder Thomas Thomsen om Bold Med Hjertet

Af: Tobias Ashton

Bold Med Hjertet er AaB Kvinde Elitefodbolds nyeste hjertebarn. I spidsen for projektet er kampagneleder Thomas Thomsen. Til dagligt er Thomas direktør i firmaet House of eCommerce og han har stor erfaring i at opbygge sportsbrands fra bunden.

Projektet har til formål at samle et netværk af engagerede personer, der kan bidrage til at skabe en lysende fremtid for kvindefodbolden i AaB. Særligt et køn er vigtigt at tiltrække til netværket – og det er kvinderne.

“Det skal ikke være to småtykke mænd, der skal stå i spidsen for kvindefodbolden. Jeg tror, det er vigtigt, at vi har en masse kvinder, vi skal bruge som talerør for hele projektet, for at det bliver en succes. Jeg synes, at alle skal bidrage, og alle kan bidrage,” udtaler Thomas Thomsen.

Stort engagement fra erhvervskvinderne

Netop denne velvillighed for at hjælpe blev særligt demonstreret til kickstart arrangementet i sidste uge. Her deltog de mange stærke erhvervskvinder, samt andre interesserede, i diskussionen om hvordan fremtidens AaB skal se ud.

På mødet var der stor enighed om, at budskabet skulle spredes på nytænkende måder for at informere om AaB’s tilbagevenden til den bedste danske kvindelige fodboldrække. En af de planlagte tiltag er oprettelsen af et ambassadørkorps.

“Hvis vi kan finde både 30, 50 eller 100 erhvervskvinder, der gerne vil stå i spidsen og være ambassadører for kvinderne således de får opmærksomhed og bliver kendte i befolkningen. Målet er at det bliver sjovt at gå til kvindefodbold, og så synes jeg det kunne være mega cool, at man kunne finde et helt ambassadørkorps til det”, udtaler Thomas Thomsen.

Læs også: Kickstart-arrangement Bold Med Hjertet

Vi skal tænke anerledes

Målet med projektet er at skabe en bæredygtigt, professionel fodboldtilværelse for vores dygtige kvindelige fodboldspillere. Noget der kan virke umuligt i dagens Danmark. Derfor har projektet behov for at tænke anerledes og inddrage nogle andre hoveder end der normalt er med.

“Det er jo tit at hvis det er de samme folk, der gør noget, så gør man ligesom man plejer at gøre, og det man altid har gjort. Så kunne vi få en masse nye skæve vinkler ind på at være med til, hvordan man driver en professionel sportsklub og et professionelt sportsbrand. Så synes jeg det kunne være mega sjovt.”

Vil gentage succesen fra Aalborg Pirates

Da AaB Ishockey i 2012 var ved at lukke, blev klubben reddet af en række erhvervsfolk fra området. Heriblandt AaB’s sportschef Morten Fals og kampagneleder Thomas Thomsen. Så da Morten fortalte om projektet var han ikke i tvivl.

“Jeg er gået ind i projektet, fordi Morten han kom begejstret tilbage på kontoret sagde at nu skal vi lave et nyt Aalborg Pirates, hvor vi laver et stort sportsbrand ud af kvinde elitefodbolden. Så er jeg også gået på ideen og sagt at det kunne være meget sjovt.”

Udover sin relation til Morten Fals og triumfen på isen, var det også en følelse af retfærdighed, der drev Thomas til at engagere sig i projektet.

“Jeg synes, at kvindefodbolden også skal have den opmærksomhed den fortjener, hvor vi har fået et hold i den bedste række.”

Læs også: Canadisk bomber forlænger med AaB

Starter fra samme sted

På adskillige måder bærer projektet ligheder med den transformation, Aalborg Pirates gennemgik i 2012, hvor man ændrede det fra AaB Ishockey til Aalborg Pirates.

“Ligheden er i hvert fald at man starter lidt fra nul. Selvfølgelig har man en klub, og det havde man jo også i ishockey-delen. Men man havde ligesom ikke skabt et brand omkring det.

Kendskabsgraden til vores dygtige ligaspillere og trænere skal op – således at vi kan få god opbakning til vores hjemmekampe, der skal spilles på Aalborg Portland Park.

“Vi skal til at have nogle tilskuere til at komme til kampene og vi skal have gjort dem kendt i befolkningen. Folk skal vide hvem spillerne er. Så på den måde så minder de to cases lidt om hinanden.”

Kunne du tænke dig at være med i ambassadørkorpset?

Vi søger stadigvæk stærke kvinder, der skal være med til at brede budskabet om vores stærke kvindehold. Hvis du kunne tænke dig at bidrage, eller har du gode ideer til hvordan vi spreder ordet, så hop ind i vores Facebookgruppe.