Den røde tråd

AaBs historie

Fra kricket til fodbold

AaB er en af Danmarks ældste fodboldklubber. Denne blev stiftet som Aalborg Kricketklub i 1885, og skiftede i 1899 navn til Aalborg Boldklub. I 1906 fusionerede Aalborg Boldklub og Aalborg Fodboldklub – det nye navn bliver Aalborg Boldspilklub.

I 2010 startede for alvor satsningen på pige- og kvindefodbold, og i 2011 startede AaB Talentcenter for piger op. Et forum der gav talentfulde piger i 11-13 årsalderen mulighed for at træne sammen med andre ligesindede fra hele Nordjylland og afprøve deres talent. Nu her flere år efter har AaB af 1885 hold fra U13 til Old Girls og vi er startet op med børnefodbold helt ned fra 6 årsalderen. Det er det lange og seje træk – men vi er godt i gang.

Ungdomsarbejdet på pigesiden har således gennem mange år haft stor betydning for klubben, og tager man et kig på AaB kvindernes seniortrup, vil man kunne se at mange af spillerne kommer fra egen talentudvikling. Ligeledes har AaB udviklet flere spillere som har gjort deres debut på et eller flere af Danmarks U- og A landshold. På pige-ungdomssiden er der også vundet mange trofæer gennem tiden, om end vi prioriterer udvikling højere end resultater her og nu.

Mission

I AaB ønsker vi at skabe et sundt miljø, hvor spillere trives og udvikles på bedste vis. Fokus ligger på, at udviklingen af spilleren foregår i trygge og stabile rammer. Samspillet mellem forældre, spillere og trænere spiller en stor rolle i at opnå de resultater og mål, som er opstillet for det rette træningsmiljø. ‘GENSIDIG RESPEKT’ er derfor nøgleord.

Talentcenter for piger

I AaB vi vil styrke elitepigefodbolden i Nordjylland ved at samle og give de mest ambitiøse og talentfulde spillere rammer og vilkår, så de udvikler sig mest muligt. På denne måde kan vi spille med i landets bedste ungdomsrækker og udvikle pigefodboldspillere til ungdomslandsholdene. Vi gør det ved at sætte spillerne i centrum, så de får muligheden for at nå så langt som muligt med deres fodboldtalent. Vi vil gøre det ved at samarbejde konstruktivt med andre klubber, så alle samarbejdsklubber føler, de har andel i projektet og dets målsætninger om elitepigefodbold.

Vi har i AaB’s Talentcenter for piger påtaget os det ansvar at opbygge et træningsmiljø, som går på tværs af klubinteresser og sætter pigerne i centrum og stiler efter at udvikle ungdomsspillere samt deres trænere. Ideen er at samle Nordjyllands mest talentfulde piger samt deres trænere i et udviklende træningsmiljø: en træningssammenslutning med henblik på at forberede pigerne på, hvad der kræves for at blive elitespillere på et senere tidspunkt. Det er samtidigt et tilbud til pigernes respektive klubtrænere til at deltage i et trænerudviklingsprojek. Vi kan se, at de deltagende piger opnår en større udvikling, hvis de jævnligt samles til en træning i AaB, hvor de møder spillere, som er på samme niveau som dem selv. Udgangspunktet er, at det bygger på pigernes egne forudsætninger og niveau.